Instagram heeft vandaag een aantal updates aangekondigd om gebruikers, makers en publieke figuren te beschermen tegen misbruik en intimidatie bij het gebruik van de app. Wanneer een gebruiker nu iemand blokkeert, hebben ze niet alleen de mogelijkheid om nieuwe accounts te blokkeren die de persoon maakt, maar ook alle andere accounts die ze momenteel hebben.
“We willen het iemand die je hebt geblokkeerd zo moeilijk mogelijk maken om weer contact met je op te nemen”, luidt de aankondiging. “Als je nu iemand blokkeert, heb je ook de mogelijkheid om andere accounts te blokkeren die ze mogelijk hebben of maken, waardoor het voor hen moeilijker wordt om met je te communiceren op Instagram.”
Bovendien kondigde de socialemediagigant aan dat het Hidden Words zou updaten, een oplossing die DM-verzoeken en opmerkingen filtert op aanstootgevende woorden. Verborgen woorden worden nu standaard ingeschakeld voor alle makersaccounts, waarbij filtering wordt geïmplementeerd voor verkeerd gespelde aanstootgevende termen, spam en oplichting.
Door deze update worden zowel gebruikers als organisaties die sociale pagina’s op Instagram onderhouden, niet alleen minder blootgesteld aan aanstootgevende inhoud, maar worden ze ook beschermd tegen oplichting via social engineering.
Het antwoord op oplichting en intimidatie?
Deze updates komen nadat Instagram vorig jaar nieuwe controles aankondigde om beledigende berichten te helpen filteren en het moeilijker te maken voor geblokkeerde gebruikers om nieuwe accounts aan te maken om gebruikers lastig te vallen, als onderdeel van een poging om misbruik en aanzetten tot haat te bestrijden.
Nu de organisatie zegt dat het “nieuwe termen toevoegt om berichtverzoeken te filteren die oplichting of spam kunnen bevatten”, is er ook minder kans voor cybercriminelen om zich op nietsvermoedende gebruikers te richten.
Verbeterde filtercontroles kunnen de kans verkleinen dat consumenten en videomakers het doelwit worden van phishing- en social engineering-aanvallen, die de afgelopen jaren steeds vaker voorkomen op sociale media.
Vorig jaar ontdekte de Federal Trade Commission (FTC) dat consumenten aangaven ongeveer 770 miljoen dollar te hebben verloren door fraude die op sociale media was geïnitieerd – goed voor 25% van alle fraude dat jaar. Investeringszwendel in de vorm van valse cryptocurrency-investeringen en romantische zwendel stonden bovenaan die lijst.
Een van de meest schokkende bevindingen was dat meer dan een derde van de mensen die zeiden dat ze in 2021 geld hadden verloren aan een online romantische zwendel, zei dat het begon op Facebook of Instagram.
“Deze zwendelpraktijken beginnen vaak met een ogenschijnlijk onschuldig vriendschapsverzoek van een vreemde, gevolgd door mooie praatjes en dan, onvermijdelijk, een verzoek om geld”, luidt een bericht van de FTC.
Nieuwe filtercontroles kunnen deze aanvallen onderscheppen voordat gebruikers of organisaties kunnen worden misleid om geld of informatie te overhandigen.